چهارشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۰۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ایران از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دام، حدود پنج ماه است که ایران از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به طور کامل پاک شده است.

محمدرضا مومنی روز چهارشنبه در همایش روز دامپزشکی (۱۴ مهر) در بیرجند افزود: سال ۹۶ در کشور با بحران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه شدیم که حتی برخی معتقدند ریشه اغتشاشات دی ماه این سال نیز به دلیل کمبود و گرانی تخم‌مرغ بوده است.
وی بیان کرد: سال ۹۶ بیش از ۲۷ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در کشور به دلیل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم سازی شد که ۴۵۰ میلیارد تومان خسارت غرامت و خسارت عملیات پرداخت شد که این رقم جدای از خسارت‌های بخش خصوصی بوده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی اظهار داشت: اکنون ۸۵۰ بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد که در چهار سال گذشته سه بیماری تب برفکی، تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به بحران کشیده شد به حدی که رئیس جمهوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۶ در خصوص بحران بیماری آنفلوآنزا سخنانی ایراد کرد.
وی با بیان اینکه از شیوع بیش از ۸۴۵ بیماری مشترک بین انسان و دام با تلاش همکاران سازمان و بخش خصوصی جلوگیری شده است عنوان کرد: با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در خصوص شیوع بیماری‌ها و اثرات آن بر جامعه در کشور رخ داد نقش و جایگاه وظایف خطیر سازمان دامپزشکی نیز روشن‌تر شد.
مومنی یادآور شد: از آنجایی‌که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای نخستین بار در کشور شیوع پیدا کرده بود تیم جدیدی با قدرت ریسک بالا تشکیل شد و با انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا این بیماری را مهار کرد.
وی ادامه داد: اکنون پنج ماه است کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حتی در کانون‌های سنتی و محلی پاک اعلام شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی به مصادف شدن هفته دامپزشکی با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: این دو دستگاه هر دو وظیفه امنیت جان و مال مردم را بر عهده دارند اما تامین امنیت غذایی از مزرعه تا سفره یکی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی است.
وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گلایه کرد و افزود: در مجموع مجلس سه نماینده دامپزشک هستند و تا دلتان بخواهد پزشک و دکتر داریم که تمام فکر و ذهنشان بحث بیمه یارانه سلامت است.
مومنی اضافه کرد: یارانه بیمه سلامت چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که سال پیش درخواست کردیم تنها پنج درصد این اعتبار در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد و تعهد کردیم در این صورت ۲۰ تا ۲۵ درصد بحث درمان وزارت بهداشت را کاهش دهیم اما رئیس مجلس، حتی مطرح کردن این درخواست را ورود به خط قرمز وزیر سابق بهداشت دانست.
وی اظهار داشت: امسال با حضور وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با کمک نمایندگان مجلس امید است درصدی از این اعتبار بابت پیشگیری از بیماری‌ها در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی افزود: در حال حاضر برخی از استان‌ها از جمله خراسان جنوبی بخش ضعیف و دامدار جامعه هستند لذا نباید واکسن بهادار در این استان‌ها داده شود.
وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حتی واکسن تب برفکی دام سنگین رایگان ارایه نمی‌شود که این موضوع توسط اداره دامپزشکی استان در حال پیگیری است.
مومنی، بدهی موسسه داروسازی رازی از سازمان دامپزشکی را ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه‌های دارویی در کشور خیلی افزایش یافته از طرفی بودجه سازمان دامپزشکی پایین است.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته تلاش شد تا دستگاه‌های نظارتی و بودجه ریزی با فعالیت‌های سازمان دامپزشکی آشنا شوند لذا بازدیدهای به صورت مکرر از اقدامات و فعالیت‌ها انجام شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی با بیان اینکه وضعیت اعتباری وضعیت خوبی نیست گفت: ۴۲ درصد پست‌ها سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان حاکمیتی خالی است در حالیکه برخی تصور می‌کنند کوچک‌سازی دولت به معنای استخدام نکردن نیرو است و این لطمه زیادی به سازمان وارد می‌کند.
وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر اگر بخش خصوصی به کمک سازمان دامپزشکی نمی‌آمد این سازمان توان مقابله با بیماری‌های مشترک را نداشت.
مومنی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان پاک از آنفلوآنزای فوق حاد در پنج سال گذشته بوده است افزود: این به راحتی امکان پذیر نیست و نشان می‌دهد بخش‌های دولتی و خصوصی با هم همراه بوده‌اند.
وی اظهار داشت: پارسال ۲۷ درصد بروسلوز ( تب مالت) در سطح کشور کاهش یافت که با حمایت و همراهی وزارت بهداشت و درمان و سازمان دامپزشکی رقم خورده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی تصریح کرد: امسال سال سختی برای حوزه معاونت توسعه در سطح کشور به‌ویژه حوزه مالی است که امید است با همت بالای همکاران بتوانیم خدمات خوبی به هموطنان ارایه کنیم.

(چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸) ۲۲:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها